مقالات

خرده بار چیست | باربری خرده بار و گروپاژ

کالاهایی که جابه جایی آن ها به علت وزن کم و یا حجم پایین، در یک کانتینر به صرفه نباشد به صورت خرده بار حمل میشود این نوع حمل در حمل و نقل بین المللی را خرده بار میگویند. به عبارتی دیگر زمانی که وسیله حمل و نقل صد درصد در اختیار صاحب کالا نباشد و کالا مشترکا با دیگر کالا ها جابه جا شود گروپاژ یا خرده بار میگویند. شرکت های باربری تمام خرده بار ها را از مشتریان تحویل میگیرند و هنگامی که ظرفیت ماشین از خرده بار ها تکمیل شد ماشین بارگیری میشود و به مقصد مورد نظر ارسال میشود در بعضی مواقع برای حمل خرده بار، ماشین در چندین مکان بارگیری و در چندین مکان تخلیه میشود.

حمل و نقل هوایی هوایی

بارهایی به صورت خرده بار حمل میشوند:

  • اخذ نمونه کالاهای تجاری از شرکت های مختلف
  • خرید از سایت ها (اینترنتی)
  • بار نمایشگاهی بین دو کشور
  • خرید وسایل با حجم کم

مزایا و معایب حمل و نقل خرده بار

خرده بار ها با وسایل نقلیه اعم از موتور، وانت بار، کامیون و هواپیما امکان پذیر است. از مهمترین فواید این حمل خرده بار کاهش هزینه حمل و نقل است زیر این هزینه ها بین چندین نفر تقسیم میشود.

معایب گروپاژ این است که بخاطر برخی از کالاها که نیاز به مجوز استاندارد دارند زمان نقل و انتقال زیاد میشود و این امر در زمان ترخیص کالا را نیز تاثیر گذار است و احتمال اینکه بازار فروش کالای مد نظر از بین برود وجود دارد.

انواع روش های حمل و نقل بین المللی

انواع روش های بسته بندی خرده بار

یکی از موثرترین روش ها برای محافظت از کالا و کاهش خطرات احتمالی بسته بندی صحیح کالا است.

بسته بندی کوچک: این بسته بندی ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و به علت مضر بودن آن برای محیط زیست قابل استفاده مجدد نیست.

جعبه مقوایی : این گونه از بسته بندی ها هیچ گونه مقاومتی در برابر فشار، وزن زیاد بار، رطوبت و تغییرات آب و هوایی ندارند. این روش از بسته بندی برای محیط زیست مضر است

پالت های پلاستیکی: پالت های پلاستکی مقاومت بیشتری نسبت به جعبه های مقوایی دارند اما امکان این که بسته بندی ها تحت فشار زیاد خراب شوند وجود دارد. یکی از معایب پالت های پلاستکی به حرکت درآمدن آن ها است این امر موجب ضربه خوردن و آسیب رسیدن به کالا میشود.

پالت های چوبی: این بسته بندی نسبت به دیگر موارد با دوام تر است  و مشکلات محیط زیستی کمتری ایجاد خواهد کرد و کاملا قابل استفاده مجدد و بازیافت است. این نوع پالت ها فضای کمتری را اشغال میکند.

تصویر شماره 1 – بسته بندی خرده بار


حمل و نقل ریلی

بارنامه حمل و نقل خرده بار

در حمل و نقل بین المللی به صورت گروپاژ بارها به صورت تلفیقی در کنار هم قرار میگیرند و برای تمامی کالا ها یک بارنامه صادر میشود و در اختیار حمل کننده قرار میدهند و حمل کننده کالا موظف است بار را سالم به مقصد برساند.

هزینه حمل و نقل گروهی (خرده بار)

هزینه در این گونه حمل و نقل گروهی به وزن، ابعاد، ارتفاع و اندازه کالا بستگی دارد. این هزینه توسط افراد متخصص در حوزه حمل و نقل بین المللی کالا مشخص میشود. از مزایای این روش کاهش هزینه های حمل و نقل است اما باید در نظر گرفت که این کاهش هزینه  باعث افزایش رمان تحویل گرفتن کالا میشود.

انواع کانتینر در حمل گروپاژ

کانتینرهای FCL

(FCL (Full Container Load به کانتینرهایی میگویند که کالای آن ها مربوط به یک پروانه گمرکی است. این کانتیرن اختصاصی است و حامل بار یک بازرگان است.

کانتینرهای LCL

(LCL (Less-than-Container Load در این نوع کانتینرها کالاهای جا گرفته در یک کانتینر مریوط به چند پروانه گمرکی است در این نوع کانتیرن ها کالاهای افراد مختلف در یک کانتینر در کنار هم است.

تصویر شماره 2 – انواع کانتینر در حمل گروپاژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + بیست =