مقالات

حمل و نقل ریلی چیست | انواع روش های حمل و نقل

قطار باربری توانایی حمل بار بیشتر، نسبت به کامیون را دارد و این یک مزیت مهم است زیرا در مقیاس های بزرگتر هزینه حمل و نقل را کاهش میدهد. حمل و نقل ریلی چه داخلی و خارجی توسط  کوریدورهای حمل و نقل جا به جا میشوند که این نوع قطار های فقط مخصوص حمل بار هستند و فرآیند باربری را انجام میدهند.

انواع روش های حمل و نقل

تاریخچه حمل و نقل ریلی

جرج استیونسن یک مهندس انگلیسی مخترع ریل آهن است. او از نیرو بخار برای حرکت لکوموتیو استفاده کرد و این وسیله نقلیه را به وجود آورد. جرج استیونسن حدود 15 سال برای اختراع لوکوموتیو زحمت کشید و سرانجام قطار را به حرکت دراورد. نخستین راه آهن زیرزمنی جهان در سال 1863 میلادی در شهر لندن و اولین راه آهن متحرک در سال 1868 در شهر نیویورک  افتتاح شد. در سال 1999 میلادی اولین راه‌آهن سریع‌السیر ایران بین تهران و کرج آغاز به کار نمود.

تصویر شماره 1 – جرج استیونسن مخترع ریل آهن

حمل و نقل ریلی و ترابری ریلی

ترابری ریلی در مصرف انرژی بسیار به صرفه عمل میکند. یک خط راه آهن دو ریلی میتواند در یک زمان مشخص از یک بزرگراه چهار خطی هم بیشتر مسافر یا کالا جا به جا کند. قطار برای بردن حجم مشخصی از کالا یا مسافر حدود 50 الی 70 درصد انرژی نیاز دارد تا در برابر ترابری جاده ای.

اگر قصد دارید در امر صادرات و واردات کالا، کالای خود را به واسطه حمل و نقل ریلی در کشور و یا در خارج از کشور جا به جا کنید کافیست مراحل اداری آن را در پایانه های قطار در شهر مبدا و مقصد انجام دهید.و سپس بار توسط ارکان های مربوطه بررسی و مجوزات لازم را دریافت نمایید.

اهمیت نوع کالا در حمل و نقل ریلی

نوع کالا نقش بسزایی در تعیین نوع حمل و نقل بین المللی و داخلی دارد. استفاده از حمل و نقل ریلی به دلیل استفاده از مصرف سوخت کمتر، ایمنی بالاتر، نیروی انسانی کمتر و کیفیت حمل میتواند انتخاب درستی در حمل و نقل کالا باشد.

محاسبه هزینه حمل و نقل ریلی

عوامل مختلفی در محاسبه قیمت حمل و نقل ریلی بستگی دارد :

  1. ابعاد کالا حمل شده که شامل وزن و اندازه بار میشود
  2. نوع تحویل کالا، مقصد تحویل نزدیک ایستگاه راه آهن
  3. بیمه نامه باربری: بسته به ماهیت کالا نوع بیمه تعیین میشود
  4. ترخیص کالا از گمرک
  5. میزان مسافت حمل کالا
تصویر شماره 2 – حمل کالا از طریق حمل و نقل ریلی

چه مدارکی برای حمل کالا از طریق راه آهن نیاز است؟

بسیاری از شرکت های باربری علاوه بر قوانین دولتی، یکسری قوانین شخصی نیز به قرار داد اضافه میکنند. به طور کلی قرارداد های شامل  نام، مشخصات کالا، نشانی فرستنده و گیرنده، بیمه و غیره می‌شود. در این قراردادها تمامی مبالغ و شرایط ارسال قید می‌شوند و در صورتی که شرکت ترابری به یکی از آن‌ها عمل نکند موظف به جبران خسارت خواهد شد. پس از تنظیم قرار داد فوق یک برگه بارنامه بین طرفین رد و بدل میشود و این برگه حکم سند بار را دارد و در صورت مفقود شدن بارنامه شرکت ترابری هیچ مسئولیتی ندارد. یکی دیگر از مسائل مهم هنگام تنظیم قرارداد بیمه نامه است طبق قوانین دولتی تمام شرکت های حمل و نقل ریلی موظف به ارائه بیمه نامه به مشتریان هستند.

استاندارد تضمین کیفیت در صنعت حمل و نقل کالا

مزایای حمل و نقل کالا

یکی از شاخه های حمل و نقل بین المللی حمل و نقل ریلی می باشد. شرکت های تجاری که برای حمل کالای خود به دنبال بالاترین امنیت هستند و حجم کالای آن ها بسیار زیاد است از حمل و نقل ریلی استفاده میکنند. استفاده از قطار به جای کامیون کمک بسیار زیادی به محیط زیست و آلودگی هوا میکند. میزان مصرف انرژی حدود 50 الی 70 درصد از حمل و نقل زمینی نیز کمتر است و این امر باعث صرفه جویی در هزینه حمل و نقل میشود. از اهداف حمل و نقل ریلی انتقال و افزایش بار از 34 میلیون تن به 91 میلیون تن و نیز جا به جایی 43 میلیون مسافر در سال آتی خواهد بود.

  1. ارزانترین روش حمل و نقل بین المللی
  2. بالاترین مزیان امنیت هنگام حمل کالا
  3. سازگاز با محیط زیست جلوگیری از ایجاد آلودگی هوا
  4. قابل استفاده برای حمل بارهای عظیم
  5. میزان قربانی های ریلی در مقایسه با حمل و نقل ریلی بسیار کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − پنج =