مقالات

حمل و نقل هوایی چیست | انواع حمل و نقل هوایی

انواع روش های حمل و نقل بین المللی

انواع حمل و نقل هوایی

 در واقع بر اساس سه فاکتور مهم حجم کالا، زمان تحویل و قیمت، نوع حمل و نقل هوایی تعیین میشود. هیچ کدام از این سه فاکتور، نسبت به یکدیگر برتری ندارند اما بسته به نیاز صاحبان کالا و افراد کاربرد دارد و امکان سهولت در جایه جایی کالا و افراد را فراهم میکند.

پروزا چارتر (هم مسافر هم کالا)

هنگامی که تمام صندلی های یک هواپیما در اختیار یک شرکت هواپیمایی قرار میگیرد به آن پرواز چارتر میگویند. این پرواز غالبا برای مسیر های پرتردد کاربرد دارد تا امکان

رزو بیلت در هر زمان مسیر باشد. در این روش از حمل و نقل  کوتاه ترین مسیر ها را انتخاب میکند تا در ترافیک هوایی قرار نگیرید. از مهمترین مزایایی روش چارتر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسیر کوتاه نسبت به سایر انواع روش حمل و نقل هوایی
  • امکان روز مدت دار
  • امکان روز گروهی
  • دربست اجاره کردن هواپیما برای مدت مشخص
  • کاهش در مصرف هزینه ها

پرواز سیستمی (مخصوص مسافرین)

پرواز سیستمی با پرواز چارتر در برنامه های زمانی، هزینه بیلت و شرایط سنی تفاوت دارند. به گونه ای است که در پرواز سیستمی برنامه ها و هزینه پرواز در طول ماه مشخص بوده و امکان تغییر تاریخ بیلت برای مسافر وجود دارد اما در روش چارت اماکن تغییر تاریخ و ساعت بیلت به هیچ امکان وجود ندارد.

پرواز بازرگانی (مخصوص حمل کالا)

یکی از انواع روش های حمل و نقل هوایی برای حمل کالا پرواز بازرگانی است. حمل و نقل کالا به دو روش فریت و کارگو انجام میشود که روش کارگو از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است. در روش کارگو حمل کالا به صورت دسته جمعی بوده و افراد میتوانند بارهای خود را به همراه سایر مرسولات به مقصد ارسال کنند. ای روش مطابق با استاندار های ایمنی و توسط هواپیماهای مخصوص باربری انجام میشود.

روش فریت مربوط به حمل کالاهای مسافرین هست که قصد سفرهای طولانی مدت را دارند و تجاری نمی باشد.اکثر هواپیما ها قابلیت حمل کالا به صورت فریت را دارند.

حمل و نقل ریلی چیست

تصویر شماره 1 – بارگیری هوایپما

مزایا و معایب  حمل و نقل هوایی

مزایای ارسال هوایی بار

  1. مهمترین مزیت حمل و نقل هوایی سرعت آن است. که این ویژگی، حمل و نقل هوایی را از سایر روش های حمل و نقل متمایز کرده است.
  2. از مزیت دیگر این روش ایمنی و امنیت بار است. در داخل واپیما آسیب چندانی به بار وارد نمیشود.

معایب ارسال هوایی بار

  1. از بزرگترین معایب این روش که باعث میشود شرکت کمتر زیر بار این روش بروند هزینه زیاد این روش است. به همین علت مردم ترجیح میدهند از روش های دیگر برای حمل کالای خود استفاده کنند.
  2. مشکل دیگری که این روش دارد با هواپیما نمیشود هر کالایی را حمل کرد. کالاهایی با ابعاد متوسط و با حجمی سبک از طریق هواپیما قابل حمل است.

انتخاب بهترین باربری در اصفهان

مراحل انجام حمل بار هوایی

حمل بار هوایی دارای پیچیدگی های خاص خود است و میتوان به 3 قسمت آن را تقسیم کرد:

  • حمل هوایی بار از فرودگاه مبدا به فردگاه مقصد
  • انجام تشریفات ترخیص بارهوایی
  • انجام تشریفات حمل و نقل هوای برای صادرات

حمل هوایی بار از فرودگاه مبدا به فردگاه مقصد

پس انجام عملیات صادرات کالا توسط فروشنده، کالا تحت نظر گمرگ به هندلینگ ایرلاین تحویل داده میشود. و سپس حمل و نقل هوایی شروع میشود. به این صورت که ایرلاین کالا را روی هواپیما بارگیری میکند و تا مقصد حمل میکند.

انجام تشریفات ترخیص بارهوایی

پس حمل کالا از فردگاه مبدا به فردگاه مقصد، ایرلاین، کالای مربوطه را  از طریق هندلینگ به انبار تحت نظر گمرک تحویل میدهند.

انجام تشریفات حمل و نقل هوای برای صادرات

یک فروشنده در مبدا و یک خریدار در مقصد برای هر بار هوایی که قصد ارسال آن را داریم وجود دارد. وقتی خریدار تایید نهایی را برای حمل بار به فروشنده میدهند. فروشنده اقدامات لازم را جهت صادرات بارهوایی از طریق کمرگ انجام میدهد.

انواع بیمه باربری و خسارت های تحت پوشش آن

انواع کالا در حمل و نقل هوایی

بارهای معمولی

بارهایی مانند پاکت ها، کتاب و نشریات، لوازم شخصی به جز لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم منزل به جز شکستنی ها، محصولات پلاستیکی کارخانجات، لوازم ساختمانی، لوازم یدکی، ابزار آلات، صنایع دستی، لوازم الکتریکی مانند تلویزیون، کامپیوتر  و … همگی جز بار های معمولی حساب میشوند.

بارهای فاسد شدنی

بارهایی که در صورت نبود بعضی از شرایط امکان فاسد شدن آن ها وجود دارد. محصولات لبنی، صیفی جات و سبزیجات ، انواع گوشت و … که باید در محیط های سرد قرار بگیرند.

بارهای حجمی و سبک

گاهی اوقات حجم محصولات زیاد ولی وزن کمی دارند. برای محاسبه بارهای حجمی  از این فرمول استفاده میکنند.

 600 / (طول*عرض *ارتفاع بار)  

عدد بدست آمده را با وزن اصلی مقایسه کرده و عدد بزرگتر را برای محاسبه قیمت مدنظر قرار میدهیم.

بارهای خطرناکی

برخی از بارهای مانند مواد منفجره، گازهای قابل اشتعال، مواد مسری، اسیدها، مایعات قابل اشتعال، مواد رادیو اکتیو و … که باید در بسته بندی های خاص و طبق قوانین سخت گیرانه انجام شود.

تصویر شماره 2 – روش های بارگیری حمل و نقل هواپیمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 5 =