مقالات

انواع روش های حمل و نقل / آشنایی با حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی

حمل و نقل جاده ای 

 قدیمی ترین راه جابه جایی کالا، حمل نقل جاده ای است که از نظر قیمت و سرعت، برای حمل بسیاری از کالاها راه مناسبی است.  همچنین این مدل حمل و نقل  یکی از مهمترین روش ها برای جابه جایی مسافر  و کالا

به شمار می‌ رود چه در سطح ملی و چه در سطوح بالاتر یعنی بین المللی.

استفاده از کامیون های یخچالی و محموله های حجیم، ترانزیت کالا و… نمونه هایی از سرویس های شرکت های حمل و نقل جاده ای است. جالب است بدانید حمل و نقل جاده ای، با  آمارهای سالیانه قابل توجهی که دارد بخش مهمی از حمل و نقل داخلی و بین المللی را به خود اختصاص داده است. نکته حائز اهمیت اینجاست که دولت هیچ دخالتی در امور سرمایه گذاری و اقتصادی این بخش نداشته است و تنها سازمان راهداری عهده دار وظایف دولت در این زمینه می‌باشد.

اگر قصد شما جابه جایی کالا یا کسب اطلاعات از انواع مختلف حمل ونقل کالا دارید تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات جامعی از انواع حمل و نقل به دست آورید.

بیشتر بخوانید: حمل و نقل بین المللی | حمل و نقل هوایی, زمینی , دریایی

انواع حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل جاده ای به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از: حمل  و نقل باری و مسافری.

حمل و نقل یا جابه جایی کالا یا به عبارتی حمل و نقل بار که هر کدام از این دو مورد برای جابه جایی نیازمند وسیله نقلیه مختص خود هستند. به طور مثال حمل و نقل بار، بنا به نوع و حجم بار و مسافت با ماشین های مختلفی جابه جا می‌شود.

انواع ماشین های حمل بار جاده ای:

  • ماشین های باری سبک زیر 3 و نیم تن مثل پراید وانت، پیکان وانت و…
  • ماشین های باری نیمه سنگین مثل هیوندا، خاور و کامیون های زیر 6 تن
  • و در آخر ماشین های باری سنگین، مثل کمپرسی، ده چرخ، ترانزیت و .. که برای جابه جایی کالاهای و محموله های حجیم و سنگین و مسافت های زیاد استفاده می‌شود.

حمل و نقل شهری

حمل و نقل شهری چیست؟

به سیستم حمل و نقل عمومی و خصوصی در یک شهر حمل و نقل شهری گفته می‌شود. این مدل حمل و نقل به دسته بندی کوچکتر( حمل و نقل شهری ریلی، هوایی، زمینی و حمل و نقل شخصی، حمل و نقل خصوصی و حمل و نقل شهری عمومی) تقسیم می‌شود.

تکنولوژی های حمل و نقل شهری:

با رشد روز افزون جمعیت، تقاضای سفر زیاد شده و به دنبال آن استفاده از وسایل نقلیه به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است و باعث شده فشار حاصل بر شبکه های موجود در حمل و نقل شهری چند برابر شود. مسائل و مشکلات حمل و نقل از قبیل تراکم بالا، اتلاف زمان، تصادف، آلودگی و … سبب شده که تأمین حمل و نقل ایمن یکی از مهمترین برنامه ها و مسائل پیش روی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد.

بیشتر بخوانید: باربری بین شهری | حمل بار به شهرستان

برنامه ریزی حمل و نقل شهری:

به تصمیم گیری درباره سیاست ها و برنامه های حمل و نقل شهری، برنامه ریزی حمل و نقل شهری گفته می‌شود. هدف از این برنامه ریزی، گردآوری و به دست آوردن اطلاعاتی درباره مکان و زمان اصلاحاتی است که باید در سیستم حمل و نقل ایجاد شود .

حمل و نقل ریلی

کشور ما ایران دارای 10460 کیلومتر خطوط راه آهن بوده و از نظر جغرافیایی بهترین موقعیت را دارد به گونه ای که راه ارتباطی مناسبی برای اروپا به دور خاورمیانه به شمار می‌ آید ولی متاسفانه سیاست های اشتباه و بافت کهنه سبب شده از این صنعت کشور بهره کافی را نبریم و خطوط ریلی نقش کمرنگی در زمینه تجارت حمل و نقل بین المللی داشته باشند.

 صنعت ریلی کشور نتوانسته انتظارات مردم را برآورده کند به عبارتی هنوز هم با افزایش قیمت ها و تعرفه ها، قطار ها از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و همین امر سبب شده مردم برای حمل و نقل از سایر روش ها استفاده کنند.  طی چند سال اخیر فقط تاجران بزرگ برای ارسال کالاهای خود از قطار های باربری استفاده می‌کنند.

حمل و نقل ریلی چگونه انجام می‌شود؟

برای جابه جایی کالا ها با قطار، از واگن های باری مخصوص استفاده می‌شود که هر کدام وظایف منحصر به فردی دارند. واگن ها از نظر شکل ظاهری دارای انواع مختلفی هستند از جمله:

واگن های مسطح:

از این واگن ها برای حمل و نقل انواع ماشین آلات و کالاهای حجیم که طول زیادی دارند استفاده می‌شود. اقلامی نظیر تیرآهن، میلگرد و … که با واگن های مسطح دو یا چهار یا شش محوره حمل می‌ شوند.

واگن های مسقف:

طراحی این واگن به این صورت است که پس از بارگیری کالا درون آن، درب بسته و پلمپ می‌شود تا کالاهای بارگیری شده از هرگونه آسیب در امان باشند. برخی از کالاهایی که در برابر نور خورشید و اکسیژن و رطوبت مقاوم نیستند از طریق این واگن ها بارگیری می شوند. به طور عمده این واگن ها دو محوره و 4 محوره ساخته می‌شوند.

واگن های مخزن:

این واگن ها هم مانند دو واگن قبلی دو یا 4 محوره ساخته می شوند . از این واگن ها برای حمل سوخت و انواع مایعات استفاده می شود . لازم به ذکر است این واگن ها موجب شده تا نگرانی تاجران برای حمل سوخت و مایعات به حداقل برسد.

واگن های یخچالی:

کاربرد این واگن را از نام آن هم می توان متوجه شد . از واگن های یخچالی برای حمل مواد فاسد شدنی مثل لبنیات، گوشت، سبزیجات و هرآنچیزی که احتمال فاسد شدن آن وجود دارد استفاده می‌شود. دراین واگن ها سیستم خنک کننده ای  تعبیه شده  که جلوی فساد مواد را می گیرد همچنین درجه حرارت سیستم خنگ کننده واگن ها به طور اتوماتیک تنظیم می شود.

دسترسی آزاد به شبکه ریلی وجود دارد؟

تصور بسیاری افراد راجب به سیستم حمل و نقل ریلی این است که این سیستم فقط مختص دولت بوده و تنها این مرجع قانونی می‌تواند به حمل و نقل از این طریق بپردازد . اما وزارت راه و شهرسازی کشور به منظور افزایش سهم حمل و نقل ریلی اقدام به جذب سرمایه گذاران خصوصی کرده است . بنابراین همه افراد جامعه همانطور که حق استفاده از جاده و اتوبان ها را دارند می توانند از سیستم حمل و نقل هم پس از عقد قرارداد تجاری با وزارت راه و شهرسازی بهره ببرند.

استفاده از حمل و نقل ریلی چه مزایایی دارد؟

یکی از بارزترین مزیت های استفاده از حمل و نقل ریلی، وارد شدن عوارض زیست محیطی بسیار کم است که این امر موجب صرفه جویی در مصرف سوخت هم می‌شود به گونه ای که مصرف انرژی قطارها حدود یک ششم کمتر از کامیون های باری است.

دومین مورد، آلودگی  ست که یکی از بزرگترین معضلات جامعه امروزی به شمار می آید. خودرو های باری با ایجاد آلودگی های زیاد سبب نابودی محیط زیست شده اند.

یکی دیگر از مزایای حمل و نقل ریلی، کاهش زمان توقف است چون قطار ها قادرند مسیر را بدون توقف و یکسره طی کنند و این امر سبب می شود کالاها در سریعترین زمان ممکن به مقصد برسند.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی عبارت است از جابه جایی مسافر و کالا از روی دریا، اقیانوس، دریاچه، کانال و رودخانه و… .

حمل و نقل دریایی مهم ترین نوع حمل و نقل بوده و حدود 90 درصد این تجارت را تشکیل می دهد بنابراین قبل از بررسی انواع حمل و نقل دریایی باید بدانیم که کشور ما ایران، دارای 11 بندر بازرگانی است که کالاهای موجود در این بنادر حجمی حدود 188 میلیون تن دارند.

زمانی از حمل و نقل دریایی استفاده می شودکه کالا دارای حجم و وزن زیادی باشد و طولانی بودن زمان حمل توجیه چندانی نداشته باشد.

از جمله بهترین کشتی هایی که برای جابه جایی مسافران و کالا ها مورد استفاده قرار می گیرد می توان به کشتی های باری  جنرال کارگو، رو رو، کشتی LNG و کشتی دوبه بر اشاره کرد.

اگر قصد جابه جایی یا حمل و نقل با این روش را دارید به شما پیشنهاد می کنیم انواع روش های حمل و نقل دریایی که در ادامه به آن ها اشاره شده را مطالعه کنید.

انواع روش های حمل و نقل دریایی:

حمل و نقل کالا به روش کراس استافینگ Cross stuffing

منظور از کراس استافینگ یعنی انتقال کالا از یک کشتی به کشتی دیگر است از این روش در بنادر کوچک و شرایط تحریم استفاده می شود.

حمل و نقل کالا به روش ترانسشیپ Transshipment

حمل و نقل کالا به روش ترانسشیپ زمانی انجام می شود که بارگیری مستقیم از بندر مبدا به بندر مقصد امکان پذیر نباشد به طور مثال کالا با کشتی وارد بندر جبل علی شده و در آنجا بار کشتی یا هواپیمای دیگر می گردد و روانه مقصد نهایی می شود.

حمل و نقل کالا به روش چارترینگ Chartering

زمانی که حجم کالای مورد انتقال زیاد باشد یا کالا بسته بندی خاصی نداشته باشد شرکت حمل و نقل از این روش استفاده می کند.

حمل و نقل کالا به روش گروپاژ

شرکت حمل و نقل زمانی از این روش استفاده می کند که کالاهای همگونی را که فروشندگان مختلف ولی مقاصد یکسانی دارند به شکل گروهی بسته بندی می کنند و به صورت یک محموله ارسال می کنند. در این وضعیت صاحب کشتی اقدام به صدور بارنامه گروهی می کند.

حمل و نقل دریایی کالاهای فله BULK

برای حمل کالا هایی که بدون بسته بندی باشند از این روش استفاده می کنند.

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی برای همگان آشنا و واضح است این روش حمل و نقل یکی از پر سرعت ترین و مطمئن ترین روش های حمل بار است و از اهمیت زیادی در صنعت حمل و نقل برخوردار است. از طرفی دیگر حمل و نقل دریایی دارای چگالی بالایی است که این مسئله موجب شده فضای زیادی در هواپیما برای باربری اشغال نشود.

روش حمل و نقل دریایی برای بار های با وزن بسیار بالا مناسب نیست ولی برای کالاهایی که باید مسیر زیادی را در مدت زمان کوتاهی طی کنند و به مقصد برسند بسیار مناسب است . این روش بر خلاف حمل و نقل دریایی پر هزینه ترین روش جابه جایی و حمل و نقل کالا محسوب می‌شود.

مزایای حمل و نقل هوایی:

امنیت جابه جایی کالا ها با حمل و نقل هوایی بسیار بالاست.

کالای مورد نظر در کمترین زمان می‌تواند مسیر زیادی را طی کند و به مقصد برسد.

زمان حمل و رسیدن کالا به مقصد موردنظر تا حدود زیادی قابل پیش بینی و برنامه ریزی است.

انواع روش های حمل و نقل هوایی:

به طور کلی کالا ها به دو صورت از طریق حمل و نقل دریایی حمل می شوند که در زیر به آن ها اشاره کردیم:

حمل و نقل هوایی عمومی:

کالاهایی که به روش عمومی جابه جا می شوند ارزش بالایی ندارند و حمل و نقل آن ها کار دشواری نیست. این روش حمل و نقل بیشتر برای وسایل الکترونیکی کاربرد دارد.

حمل و نقل هوایی ویژه:

محموله هایی که با این روش حمل و نقل جا به جا می شوند شامل موارد زیر می باشند:

  • حیوانات
  • مواد شیمیایی فوق العاده حساس
  • مواد غذایی دریایی
  • طلا و فلز های گران بها
  • دارو ها و ملزومات پزشکی و …

جمع بندی

در این مقاله با  انواع روش های حمل و نقل  آشنا شدیم نکته ی قابل توجه این است که قبل از حمل کالا باید با توجه به شرایطی مانند وزن محموله، حجم آن و … بهترین و مقرون به صرفه ترین روش حمل و نقل را انتخاب کنیم.

شرکت حمل و نقل کرخه ترابر  همواره  در تلاش بوده است تا با به کارگیری به روزترین روش های حمل و نقل کالا، بهترین خدمات در زمینه حمل و نقل جاده ای، دریایی و … را به مشتریان خود ارائه دهد.

چنانچه در خصوص حمل و نقل کالای خود نیاز به اطلاعات بیشتر و یا مشاوره ی تخصصی داشتید می توانید با شماره تلفن ۰۳۱۳۴۱۵۶ تماس حاصل فرمایید و با کارشناسان شرکت کرخه ترابر در ارتباط باشید.

کارشناسان ما همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =