مقالات

حمل و نقل بین المللی | حمل و نقل هوایی، زمینی، دریایی

یکی از مسائل مهم در تجارت بین المللی و صادرات و واردات کالا، حمل و نقل بین المللی و حمل داخلی پس از ترخیص کالا از گمرک است.

روش های حمل و نقل بین المللی

بازرگانان با توجه به نوع بار و شرایط لازم باید یکی از روش های حمل و نقل را انتخاب کنند. روش های حمل و نقل بین المللی شامل:

  • حمل و نقل دریایی
  • حمل و نقل جاده ای
  • حمل و نقل هوایی
  • حمل و نقل ریلی
  • حمل و نقل مرکب

برای بهتر انتخاب کردن روش های حمل و نقل لازم از شرایطی مانند شرایط جغرافیایی کشور مبدا و مقصد، مسافت خریدار و فروشنده، زمان، هزینه، نوع کالا، وزن و …. آگاهی کامل را داشته باشید و مناسبترین روش را انتخاب کنید. حمل و نقل دریایی کندترین،نا امن ترین و ازارن ترین روش برای حمل  و نقل است و بلعکس حمل و نقل هوایی امن ترین، سریعترین و گرانترین است.

حمل و نقل دریایی

بزرگترین حمل و نقل بین المللی از طریق حمل دریایی و توسط کشتی انجام میشود. حمل و نقل دریایی یعنی جابه جایی افراد و کالا توسط کشتی، قایق، کانتینر و …  از طرق دریا، اقیانوس، دریاچه، کانال و رودخانه است. حمل و نقل دریایی برای کالاهای فله ایی که حجم زیاد وارزش کالا نسبتا پایین است کاربرد دارد. براساس آمار و احتمالات بیش از 70 درصد از حمل و نقل های بین المللی با کشتی انجام میشود. با توجه به کارآمد حمل دریایی، کشورها با تلاش مضاعف  باعث گسترش زیرساخت هایی چون بنادر و حوضچه های آن، تجهیزات مربوط به تخلیه و بارگیری ، حضور نهادهایی چون گمرک  و نمایندگان تا کارهها با سرعت بالا و اطمینان بیشتر پیس برود.

تصویر شماره 1 – حمل و نقل دریایی

انواع کشتی های حمل دریایی

کشتی های فله بر : این کشتی ها برای حمل کالاهای بسته بندی نشده مانند ذغال سنگ، سنگ آهن، غلات ، سیمان و … کاربرد دارد. کشتی فله بر از میانه قرن 19 در حمل و نقل دریایی قرار گرفت و حدود یک سوم ناوگان دریایی جهان را تشکیل میدهد.  

کشتی های تانکری: کشتی های تانکری برای حمل محمولاتی مانند نفت، مایعات پتروشیمی کاربرد دارد. این کشتی ها به علت استفاده از پمپ های مخصوص از سرعت بارگیری و تخلیه بالایی برخوردارند.

کشتی های حمل عمومی : این کشتی ها توانایی حمل انواع کالا با بسته بندی های مختلف را دارند. ظرفیت حمل این کشتی ها حدود 15 هزارتن است. این کشتی ها دارای تجهیزات خاص بارگیری و تخلیه هستند تا بتوانند انواع کالا را حمل کنند.

کشتی های کانتینربر : اولین کشتی مخصوص حمل کانتینر از سال 1966 شروع بکار کرد. ظرفیت کشتی های کانتینر با TEU   اندازه گیری میشود که هر TUE  معادل ظرفیت یک کانتینر 20 فوت است.

کشتی حمل احشام: کشتی احشام برای حمل حیوانات زنده کاربرد دارد.

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی سریعترین نوع حمل و نقل بین المللی است. این نوع حمل و نقل نمیتواند جایگزین مناسبی برای حمل و نقل دریایی و زمینی باشد. حمل و نقل هوایی معمولا به  دلیل هزینه بالا برای حمل کالاهای گران قیمت، سبک(کم وزن) و کم حجم کاربرد دارد.

تصویر شماره 2 – حمل و نقل هوایی

انتخاب مناسب ماشین باربری برای حمل بار

حمل و نقل جاده ای

سنتی ترین نوع حمل و نقل، حمل و نقل جاده ای است که معمولا توسط ماشین های باربری انجام میشود. طیف وسیعی از ماشین های باربری از قبیل تریلی ترانزیت، تریلی کفی، تریلی لبه دار، جفت باری، تک باری، خاور و یخچالدار را شامل می شود. این نوع حمل و نقل برای کشورهایی که به آب های آزاد دسترسی ندارد بسیار اهمیت بالایی دارد.

تصویر شماره 3 – حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی ابتدا در آمریکا و اروپا رواج یافت سپس در سطح جهان گسترش یافت. این نوع حمل و نقل ازران، مطمئن و کم خطر است. حمل و نقل ریلی در فرآیند جابجایی کالا از طریق ریل، معمولا قراردادی منعقد می گردد، بارنامه بر اساس قرارداد صادر و مسئولیت ها مشخص می شود.

تصویر شماره 4 – حمل و نقل ریلی

حمل و نقل مرکب

گاهی اوقات استفاده از یک روش در حمل و نقل بین المللی کاربرد ندارد و لازم همزمان از چندین روش حمل و نقل همزمان استفاده کرد. در روش مرکب یا ترکیبی معمولا کامیون در کنار کشتی یا قطار مورد کاربرد دارد. یکی از موضوعاتی که در حمل مرکب مورد توجه قرار میگیرد تغییر وسیله حمل (TRANSSHIP) است. تغییر وسیله حمل باید در قرارداد، پیش فاکتور، مجوز ثبت سفارش و غیره اظهار شود.

شرکت باربری کرخه ترابر سپاهان با 30 سال سابقه  در امر باربری، در خصوص حمل و نقل کالای بین المللی نیز دارای تجربه بوده و کارشناسان این بخش پیوسته به دنبال ارتقاء سطح خدمات می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − نوزده =