مقالات

کرایه پایه حمل و نقل از مبدا اصفهان مصوبه جدید در سال 1399

 سامانه ی رایگان محاسبه ی کرایه باربری از اصفهان، چیست؟

حمل بار از اصفهان به کلیه مقاصد در سراسر کشور علاوه بر اینکه شامل انواع حمل و نقل کالا از قبیل کالاهای شخصی، اسباب و اثاثیه منزل، کالاهای سازمانی و اداری می گردد، به دلیل صنعتی بودن این استان دامنه ی وسیع تری را در بر می گیرد. وجود کارخانجات بزرگی همچون ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و شرکت های اقماری مپنا در اصفهان نمونه های بارز این موضوع هستند. بنابراین نمی توان در خصوص کرایه حمل بار بین شهری و یا هزینه باربری کشوری از مبادی موجود در استان اصفهان سخنی گفت ولی از حمل بار از ذوب آهن اصفهان و یا باربری از مبدا فولاد مبارکه یاد نکرد. بسیاری از تولیدات این دو غول صنعتی بزرگ کشور در پایانه های معتبر و معروف اصفهان نظیر پایانه امیرکبیر بارگیری و به مقاصد گوناگون ارسال می گردد.

علاوه بر آنچه گفته شد، باید توجه داشت هر کمیتی نیاز به یک واحد دارد، در اینجا ما می خواهیم در خصوص کرایه حمل بار صحبت کنیم. واحد این کمیت تن کیلومتر می باشد. پس بد نیست قبل از ورود به بحث اصلی، مختصری در مورد تن کیلومتر و اینکه تن کیلومتر چگونه محاسبه میگردد صحبت کنیم. بدیهی است کرایه ی محاسبه شده شامل انواع کرایه اعم از کرایه حمل و نقل کالای جاده ای، کرایه حمل با تریلی کفی، تریلی لبه دار، تریلر ترانزیت، کرایه حمل بار با کمپرسی، کرایه حمل بار کامیون، کرایه حمل بار خاور، کرایه حمل بار وانت و … می گردد و کرایه حمل بار با اتوبوس، یا کرایه حمل بار با قطار از این دایره خارج است.

تن کیلومتر چیست؟

مدتهاست صنف مشغول در باربری کالا و صنعت حمل و نقل جاده ای کشور، از روال قیمت گذاری توافقی و مناقصه ای برای خدمات حمل و نقل کالا انتقاد نموده و نارضایتی داشته اند. لذا با تلاش کارشناسان صنعت حمل و نقل و همچنین با استفاده از تجارب شرکت های باربری از جمله شرکت های باربری در اصفهان، این مهم منجر به یک شاخص علمی به نام تن کیلومتر گردید.

در پاسخ به این سوال که تن کیلومتر چیست می بایست گفت: تن بر کیلومتر یا تن کیلومتر، برآورد هزینه ی جابجایی یک تن بار به ازای یک کیلومتر مسیر با احتساب کلیه عوامل تاثیر گذار در این کرایه حمل می باشد.

تن کیلومتر چگونه محاسبه می گردد؟

در حال حاضر محاسبه تن کیلومتر بر مبنای تریلر کفی 22 تن انجام می گردد. اما اگر بخواهیم برای محاسبه ی تن بر کیلومتر فرمول مشخصی ارائه دهیم این رابطه به شکل زیر خواهد بود:

کرایه حمل کالا = فاصله پیموده شده از محل بار گیری تا مقصد x وزن کالا یا وزن بار x کرایه پایه یک تن بر یک کیلومتر x ضریب مسئولیت بر اساس ارزش کالا و خطر حمل یا بزرگتر بودن بار نسبت به حالت استاندارد

شایان توجه است که فرمول گفته شده در بالا یک مقیاس استاندارد خصوصا در کشورهای پیشرفته از جمله کشورهای اروپایی می باشد. مبنای محاسبه تن کیلومتر در ایالات متحده نیز به همین نحو است.

شرکت کرخه ترابر سپاهان علاوه بر ارائه خدمات گوناگون خود در زمینه حمل و نقل کالا و باربری از اصفهان، می کوشد با ارائه مطالب مفید و کاربردی در خصوص صنعت حمل و نقل کالا، قشر زحمت کش صنعت حمل و نقل کالا را آگاه سازد. همچنین کارشناسان ما با ارائه سامانه ی رایگان محاسبه ی کرایه حمل کالای عمومی، سعی در تسهیل برآورد هزینه های باربری برای شما عزیزان داشته است.

کاربرد سامانه ی کرایه حمل کالای عمومی شرکت کرخه ترابر سپاهان چگونه است؟

شما کاربران عزیز در صورت نیاز برای برآورد هزینه حمل کالای عمومی با انواع تریلی، کامیون، کامیونت و … از مبادی استان اصفهان، کافی است در این سامانه مبدا بار خود را که در هر کجای استان اصفهان می باشد، نوشته، پس از آن مقصد خود را انتخاب نمایید. در پایان با انتخاب نوع ماشین آلات حمل و نقل کالای خود، کرایه را به طور دقیق مشاهده فرمایید.

گیف – مراحل محاسبه کرایه حمل کالای عمومی

پس از مشاهده ی کرایه پایه با مبدا و مقصد مشخص، هزینه های ذیل را به کرایه پایه اضافه می کنیم تا کرایه کل بدست آید:

  1.  چهارو نیم درصد حق سازمان پایانه ها
  2.  کمیسیون
  3.  هزینه بیمه بار
  4.  بیمه تکمیلی راننده ها
  5.   هزینه های بارگیری

دو نکته را در خصوص این طرح می بایست در نظر گرفت:

  • این نرخ برای سال 99 بوده و تا زمانی که متعاقبا نرخ تن کیلومتر تصویب شد، قابل استناد می باشد.
  • بر اساس مکاتبات صورت گرفته، فیمابین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با امور عمرانی استانداری و به تبع آن مکاتبات و ابلاغیات صورت گرفته به انجمن صنفی شهرستان اصفهان که شامل شهرستان های اصفهان، اردستان، خمینی شهر، دولت آباد، درچه، زرین شهر، شاهین شهر، پایانه شرق، فلاورجان، گلپایگان، نجف آباد، فراورده های نفتی، کاشان، مبارکه و شهرضا می باشد، به شرح ذیل مصوب گردیده است:

((با ارسال تصویر نامه شماره 21/19796 مورخ 99/04/04 اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان منضم به نامه شماره 30401/74/1 مورخ 99/03/1 مدیرکل محترم دفتر حمل و نقل کالا سازمان کشور با موضوع “بروز رسانی نرخ حمل و نقل کالا بر اساس تن – کیلومتر در سال 99 ” به آگاهی می رساند نرخ حمل انواع تریلی از مبدأ اصفهان بر اساس تن بر کیلومتر روی سایت کانون قرار گرفت، لذا مقتضی است مراتب را به کلیه شرکت ها و موسسات حمل و نقل کالای تحت پوشش ابلاغ نمایند. لازم به ذکر است این نرخ از تاریخ 99/04/04 لازم الاجرا خواهد بود.))

 مکاتبات کامل را در اینجا مشاهده فرمایید.

موضوع فوق با در نظر گرفتن نرخ شاخص 1822 ریال به ازای هر تن کیلو متر تعیین گردیده است.

دولت به عنوان مجری امور چه نقشی در تعیین  عادلانه کرایه حمل بار دارد؟

اگر در تصمیم گیری های کلان، دولت به عنوان حامی شرکت های باربری عمل کند بسیاری از مشکلات حل شده و باعث کاهش نارضایتی خواهد شد. نارضایتی هایی که در این میان وجود دارد می تواند از طریق نمایندگان دولت و صنف رانندگان مطرح گردد. مثال بارز این مطلب همین مبحث تصویب تن کیلومتر می باشد که بر اساس مذاکرات صورت گرفته بین نمایندگان دولت و صنف صورت گرفت. همواره دولت های گوناگون وعده های بسیاری برای پیاده سازی شرایط برای عادلانه تعیین کردن نرخ کرایه داده اند. در این راه نشست های مختلفی برگزار گردید و نتیجه ی آن در افزایش های درصدی مشاهده می گردد.

امید است که با پیاده شدن این سیستم بتوان با تعیین عادلانه کرایه ها، کلیه کسانی که در صنعت حمل و نقل به نحوی به فعالیت می پردازند، رضایت حاصل نمایند.

شرکت حمل و نقل کرخه ترابر امکان استفاده از سامانه رایگان محاسبه ی کرایه حمل و نقل کالاهای عمومی را به این جهت طراحی نموده و در اختیار مخاطبان خود قرارداد که لیست کلی این هزینه ها بسیار حجیم بوده و مشخص کردن کرایه برای مبادی و مقاصد مشخص، باعث اتلاف وقت و هزینه اضافی می گردید. همچنین با استفاده از سامانه ی محاسبه ی رایگان کرایه باربری، از مبدا استان اصفهان به دیگر مقاصد، به اهمیت روز افزون اصفهان به عنوان مرکزیت باربری و حمل و نقل کالا در ایران توجه بیشتری جلب می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هشت =